6 juni 2014

Tacksamma människor.

Kollar på nattionaldagsfirandet på tv med pappa och mormor. Det som slår mig hårdast är att det är inte svenskarna som firar denna dagen mest utan den är alla tacksamma invandrare som fått vara en del av vårat land. Det firar i deras moskéer går på firanden och sjunger nationalsången. Det är de som ser denna dagen som frihet, det är de som ser denna dagen som en ny chans till livet, det är de som är tacksamma för att de får vara i vårat land! 

Vi svenskar tar vårat land för givet och tycker väl att det är väl inte så märkvärdigt med oss, men idag slog det mig att vi svenskar just tar vårat land för givet! För de som kommer från förryckt, flyr i krig eller är hotade till döden, det är dom som är tacksamma för den frihet som vi faktiskt har, för sen fira skola, den fria sjukvård och vårat konfliktfria land. 

Jag är stolt över att vara svensk! Jag är också stolt över de människor som kommer hit och vill fria med oss, de människor som kommer hit och får en andra chans! Jag är stolt över att jag får dela mitt land med dem, för det är vårat land! 

För er som inte hörde Jan Eliassons national tal, lyssna, ta in och förstå! Det var väldigt bra, väldigt bra! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar